Menu

Augmented reality trend report

Mei 2021
Waar de gebruikersaantallen een aantal jaar geleden nog onder de 20% lagen, ligt het gebruik van augmented reality onder consumenten inmiddels al ver boven de 40%. Naast social media apps zoals Snapchat en Facebook, wordt augmented reality nu ook veelzijdig gebruikt in retail voor online shopping en marketing campagnes. 

Wat zijn de laatste trends en cijfer?  Wij nemen je mee in ons laatste trend report.

Online retail verkoop stijgt met 20% dankzij gebruik 3D en augmented reality

Onlangs maakte Retail Customer Experience bekend dat online shops die gebruik maken van de 3D viewer en augmented reality, gemiddeld een 21% verhoging van sales zagen op de producten die deze feature gekoppeld hadden. 

Online shoppers kunnen het product in 3D bekijken om dit vervolgens in hun kamer te projecteren in AR. Dit zorgt voor extra betrokkenheid en interactie, wat uiteindelijk leidt tot een significant hogere conversie. 

Volgens The future of Ecommerce geeft het gebruik van augmented reality de online shopper meer zekerheid bij het maken van de daadwerkelijke aankoop. Met andere worden, het versnelt het beslissingsproces wat uiteindelijk voor een hogere conversie zorgt. 

In 2021 verwacht 65% van de marketeers met augmented reality in aanraking te komen

Met de stijgende adoptie van augmented reality door consumers zien ook steeds meer marketeers het belang van augmented reality voor hun marketing campagnes. Volgens The Drum verwacht 65% van de marketeers de komende periode in aanraking te komen met augmented reality en ook daadwerkelijk te overwegen dit te gebruiken in marketing campagnes. 


Volgens een onderzoek vanuit Cloudways geeft 63% van de de ondervraagden aan extra waarde te zien in het toevoegen van augmented reality in marketing campagnes. 

Wij zien dit als een trend dit zich nog verder zal ontwikkelingen in 2022, waarbij marketeers zullen merken dat het gebruik van AR meer merkbetrokkenheid én loyaliteit creëert onder verschillende doelgroepen. 

Het gebruik van van augmented reality in online shopping kan retourzendingen met 25% verlagen

Voor retailers zoals meubelzaken zijn retourzendingen een grote kostenpost. Volgens AR Insider en SeekXR kan het gebruik van augmented reality de retourzendingen met maar liefst 25% verminderen. 

Shoppers kunnen vooraf goed testen of het product staat en past in hun ruimte. Het gebruik van augmented reality biedt retailers op deze manier dan ook een effectieve oplossing om retourzendingen te verminderen. 

In 2025 gebruikt meer dan 60% procent van alle Nederlanders augmented reality

Volgens het laatste rapport van SNAP inc telt Nederland in 2025 meer dan 7 miljoen AR gebruikers. Het laat zien dat de adoptie de komende jaren snel toeneemt, in combinatie met het gebruiksgemak en nieuwe mogelijkheden van augmented reality. 

De grootste stijging zit in het gebruik onder de millennials en generatie Z,  wat wordt onderstreept door het toenemende gebruik van AR in marketing campagnes voor deze doelgroepen. 

Dit waren de meest recente updates omtrent de ontwikkelingen van augmented reality.

Wist je dat naast het gebruik van 3D modellen in augmented reality, wij bij AR Technologies een nieuwe innovatie hebben ontwikkeld?

Het hologram in augmented reality. 

Sprekers, influencers en artiesten kunnen zo op elke locatie geprojecteerd worden in augmented reality. Een unieke marketing tool die ingezet kan worden voor creatieve social media campagnes, product launches en marketing campagnes.

Boris van de Bemd, AR Expert AR Technologies

AR zelf otdekken als organisatie? Neem dan contact op met een van onze AR experts.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Contact

Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca