Een interview met Marjorie Woudenberg, oprichter Vrouwen in de Techniek in Bouwmagazine.nl.
Vertel eens Marjorie, je bent oprichter van de community Vrouwen in de Techniek, vanwaar deze community?
Als mede – organisator van de Nationale Techniekdag kom ik veel in contact met enthousiaste vrouwen uit de techniekbranche. Zo sprak ik een vrouw die al jaren als kraanwerker aan het werk is en hier met ongelofelijk veel passie over vertelde. Ook sprak ik een zij – instromer die ooit kapper was maar nu met enorm veel plezier als lasser werkt. Veel vrouwen gaven aan dat ze het geweldig zouden vinden om vrouwen te enthousiasmeren om óók voor de techniekbranche te kiezen. Na een aantal gespreken zag ik een rode lijn; al deze vrouwen zijn zó enthousiast over hun werk en de branche waarin ze werken, maar missen een spreekbuis om dit uit te dragen.
Wat nou als wij een gezamenlijk platform opzetten, waarmee wij de kracht van ons netwerk, gecombineerd met de enthousiaste vrouwen gaan gebruiken om anderen te inspireren om voor een opleiding of baan in de technieksector te kiezen? En zo is de community Vrouwen in de Techniek ontstaan.
Inmiddels hebben tientallen vrouwen uit de techniekbranche zich aangesloten op het platform en de social media kanalen. Op www.techniekvrouwen.nl staan de eerste actieve techniek vrouwen en bijvoorbeeld een inspirerend interview met een echte ‘tech lady’ Monika van Laar.
Is er één specifieke doelgroep die jullie als Vrouwen in de Techniek willen bereiken?
Een vanzelfsprekend antwoord zou zijn enkel vrouwen, maar wij spreken een bredere doelgroep aan. Een jonge meid van 12 zal nu nog niet écht actief bezig zijn met haar toekomstige baan, maar wél met haar profielkeuze. De kans is groot dat ouders een invloed hebben op de profielkeuze van dit meisje. Je raad het al; wij willen dus ook de ouders bereiken.
Als wij met onze community, vol inspirerende vrouwen, de ouders kunnen bereiken en ook hén kunnen laten zien wat voor een geweldige mogelijkheden bijvoorbeeld een Maritiem & Techniek profiel of een Natuur & Techniek profiel later kan geven, dan begrijp je vast dat dit bijdraagt aan ons uiteindelijke doel.
Op welke manieren denk je de jeugd het beste te kunnen bereiken?
Social Media speelt absoluut een belangrijke rol. Zo werken wij met een sub – label Jongeren in Techniek aan een aantal social media campagnes waarbij we techniek én tech ‘hip’ maken. Via leuke foto’s en grappige filmpjes op social media laten wij jongeren, meisjes, zien welke mogelijkheden er allemaal zijn met alles dat met techniek en technologie te maken heeft.
Maar ook het simpelweg ‘tastbaar’ maken van techniek is een belangrijk onderdeel. Een van onze doelen is om ook meisjes én vrouwen met een niet – Westerse achtergrond te bereiken. Op welke manier kijken zij naar techniek? Zien zij perspectief voor zichzelf in deze branche? En op welke manier kan onze community hierin helpen? Wij willen drempels weghalen en de branche zo toegankelijk mogelijk maken.
Je vertelde eerder over de Nationale Techniekdag, we horen hier steeds meer over. Wat is het precies?
De Nationale Techniekdag wordt de landelijke feestdag voor de techniekbranche. Één dag, die geheel in het teken staat van de techniek én al haar geweldige medewerkers. Op Nationale Techniekdag, op 5 maart, zetten werkgevers door heel Nederland haar medewerkers in het zonnetje. Dit wordt hun dag.
Tegelijkertijd organiseren bedrijven rondleidingen en kijkjes achter de schermen voor bezoekers; van leerlingen, werkzoekenden tot zij – instromers. Samen laten zij zien waarom de techniekbranche zo’n prachtige branche is om in te werken. En ja, dit is natuurlijk ook een mooie kans voor de Vrouwen in de Techniek community. Wij zullen met een aantal vrouwen uit de techniekbranche ook een event organiseren.
Lees hier het artikel terug op Bouwmagazine.nl