Menu

Interview Gijsbregt Brouwer

Trendwatcher, schrijver, spreker

Foto door: Jeancarlo Nunes dos Anjos

Je organiseert food trendtours door onder andere Rotterdam. Kun je hier ons iets meer over vertellen?

Ik deel graag mijn kennis en verhalen en verbind graag mensen aan elkaar. Tot aan corona stond ik vaak ergens op een podium om een lezing te geven over foodtrends. Bijvoorbeeld bij een beurs, congres of conferentie. Al die business viel weg de afgelopen 2,5 jaar. Tijdens de eerste lockdown schreef ik samen met Wouter Verkerk een boek over de Horeca na corona. Om die nieuwe horeca te laten zien aan mijn klanten ben ik tours gaan geven. Inmiddels geef ik trendtours die passen bij mijn publicaties (zoals mijn nieuwsbrief: https://gijsbregt.substack.com/ en mijn artikelen in Entree Magazine) aan zeer diverse bedrijven in de wereld van food, drinks & hospitality. Verzin een merk in dat je in de supermarkt of in de horeca tegenkomt en ik heb ze mee op pad genomen door Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en andere steden.

Ik hoor dat je een nieuwe podcast hebt?

Iedereen lijkt wel een podcast te hebben de laatste tijd, maar wij vinden dat er nog ruimte is voor een foodpodcast. Samen met Maartje Nelissen ben ik Bekt Lekker de podcast, een podcast die helemaal draait om foodnieuws. In Bekt Lekker de podcast delen we om de week wat ons smaakte, verbaasde of irriteerde. De lekkerste ontdekkingen, licht verteerbare eetweetjes en verse trends.

Een foodpodcast voor iedereen die beter kan eten dan koken. Het is met een knipoog over eten en drinken en wordt goed opgepikt.

Je komt als trendwatcher in veel verschillende horecazaken. Merk je dat er nieuwe trends/ontwikkelingen ontstaan als gevolg van de personeelskrapte?

Over de hele linie zie je in de maatschappij dat banen met een servicekarakter lastiger in te vullen zijn. Die brede ontwikkeling is gevoed door de ontslagen tijdens corona en de alternatieven die voorhanden bleken. Inmiddels is duidelijk dat een evenwicht niet zomaar hersteld is. Daar komt bij dat voor corona het personeel ook al niet makkelijk te vinden was. Dus bedrijven zijn wel degelijk aan het investeren in twee dingen: beter omgaan met personeel en in het verlagen van de behoefte aan personeel. Bij het eerste kan je naast beloning ook denken aan werkdruk of doorgroeimogelijkheden. Bij het tweede gaat het vaak om inzet van technologie, tot aan robots aan toe. Dat klinkt ver weg, maar dat is niet zo. De eerste geheel automatische snackbar komt dit najaar op de markt in Nederland. Daar worden alle snacks zonder tussenkomst van mensen bereid. Minder opvallend, maar net zo goed personeelsbesparend zijn de zelfscanner bij de supermarkt of de grote bestelschermen bij de McDonalds.

Heb je creatieve oplossingen gezien bij horecazaken als gevolg van het personeelstekort?

Nee. Daar geloof ik niet in. Horeca is een geweldig vak en iedereen die erin werkt wordt een beter mens, daar ben ik van overtuigd. Je leert je inleven in anderen, je wordt bedreven in gastvrijheid en krijgt handigheid in het vinden van creatief omgaan met “moeilijke” situaties. Als ondernemers dit nu eens duidelijker over de bühne weten de brengen en normale arbeidsomstandigheden bieden, zoals in de rest van de maatschappij – wat gelukkig steeds meer gebeurt – dan zijn we er.

Een onderdeel van de Week van de horeca is de verkiezing voor Het leukste horecateam van NL. Welke horecazaken zou jij hiervoor willen nomineren?

Elke zaak waar ik kom, heeft een team dat het verdient het om genomineerd te worden.

Contact

Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca