Menu

In gesprek met: Maikel van Eijk GM Park Plaza Victoria Amsterdam

De horeca is een mensenbusiness: zonder betrokken, gemotiveerde medewerkers is er geen gastvrijheid. In de aanloop naar de Week van de Horeca 2025 spraken wij met Maikel van Eijk, General Manager van het iconische Park Plaza Victoria Amsterdam.
In dit interview deelt hij zijn visie op de arbeidsmarkt en vertelt hij hoe het hotel inzet op het ontwikkelen, binden én boeien van medewerkers. Daarnaast geeft hij een inkijkje in de activiteiten die het  Park Plaza Victoria Amsterdam tijdens de Week van de Horeca organiseert.


Een inspirerend gesprek over leiderschap, teamspirit en trots in de horeca.

De lonen zijn omhooggegaan afgelopen jaar, heeft dit jouw inziens geholpen om aantrekkelijker te worden als branche om in te werken?

Ik denk dat het in bepaalde mate heeft geholpen, maar het is niet de sleutel tot succes gebleken. Er is nog steeds krapte op de arbeidsmarkt en daarmee is de uitdaging nog zeer actueel. Werkdruk en sfeer zijn ook medebepalend als het gaat om populariteit van een branche. Het heeft overigens wel geholpen om de inflatie gedeeltelijk het hoofd te bieden waardoor de horecamedewerkers toch hopelijk wat vaker leuke dingen hebben kunnen doen.

Het binden en boeien van personeel is en blijft ontzettend belangrijk. Hoe doe je dit binnen het Park Plaza Victoria Hotel?

We investeren veel in persoonlijke ontwikkeling en teamcultuur. Denk aan interne trainingen, doorgroeimogelijkheden, het stellen van gezamenlijke doelen en het vieren van successen. Daarnaast luisteren we actief naar feedback van medewerkers en proberen we een omgeving te creëren waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Kleine gebaren maken vaak een groot verschil.

Zie je een verschil in hoe jullie medewerkers vandaag de dag moeten binden ten opzichte van een paar jaar geleden?

Absoluut. De nieuwe generatie medewerkers heeft andere verwachtingen. Ze willen meer flexibiliteit, zingeving in hun werk en directe impact kunnen maken. We merken dat transparantie, autonomie en een duidelijke visie steeds belangrijker worden. Daar passen we bijvoorbeeld onze leiderschappstijl op aan, maar ook onze werving & selectie en rolverdelingen binnen teams.

Werken jullie veel samen met horecaopleidingen en stagiaires en zo ja waarom?

Samenwerken met horecaopleidingen is dé manier om aan de nieuwe generaties te laten zien hoe voldoenend een horeca baan kan zijn. Het geeft ons de kans om jong talent vroeg te ontdekken en te begeleiden naar een eventuele mooie stap na bijvoorbeeld een afstudeerstage. Veel van ons midden-management is ooit als stagiair begonnen.

Zijn er binnen je hotel functies die extra in trek zijn bij sollicitanten en voor interne doorgroei.

Front Office en Food&Beverage zijn populaire instapfuncties, vooral omdat ze veel interactie met gasten bieden. Tegelijkertijd zien we dat functies binnen Revenue Management en HR steeds aantrekkelijker worden voor interne doorgroei. We stimuleren medewerkers actief om zich te oriënteren op verschillende afdelingen en bieden daar ook begeleiding bij.

Tijdens de Week van de horeca zetten we alle horecamedewerkers extra in het zonnetje en organiseren horecabedrijven open dagen. Jullie gaan met het Park Plaza Victoria hotel meedoen aan de Week van de horeca. Weet je al wat je gaat doen?

Ja, we hebben een mooi programma samengesteld! We organiseren een open dag met rondleidingen achter de schermen, interactieve workshops en speeddates met onze afdelingshoofden. Daarnaast verrassen we onze medewerkers met een speciale ‘appreciation lunch’ en kleine attenties gedurende de week. Het is een mooie gelegenheid om onze waardering te tonen én om nieuwe mensen kennis te laten maken met de magie van de horeca.

Contact

Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca