In gesprek met Robert Melaard - Directeur Gastvrij Rotterdam
Gastvrij Rotterdam is dé horeca vakbeurs voor ambitieuze horecaprofessionals in Rotterdam Ahoy. Als hoogstaand gastronomisch platform ontdek je hier in september de laatste trends, ontwikkelingen en inspiratie rondom horeca en hospitality. Met elke dag duizenden bezoekers en een groot aanbod van exposanten, tastings, wedstrijden en awards is Gastvrij Rotterdam elk jaar weer een uniek event. Wij gingen in gesprek met de directeur van Gastvrij Rotterdam, Robert Melaard en vroegen hem naar zijn visie voor de komende jaren en natuurlijk een blik op de komende editie.
Tegelijk met Gastvrij Rotterdam vindt al een aantal jaren de Week van de horeca plaats en wordt de Week van de horeca afgetrapt tijdens de officiële opening van Gastvrij Rotterdam. Ook initiatiefnemer van de Week van de horeca, Lennart Maas stelden wij een aantal vragen, over de Week van de horeca en natuurlijk de synergie met Gastvrij Rotterdam.
Welke trends en innovaties verwacht je dat de komende jaren de grootste impact zullen hebben op de horecabranche, en hoe speelt Gastvrij Rotterdam hierop in?
Robert: Digitalisering, robotisering, AI toepassingen ontwikkelen zich continu en in hoog tempo. Een platform voor de professionele horeca als Gastvrij Rotterdam brengt leveranciers met de laatste innovatie en ontwikkelingen bij elkaar op de beursvloer. Ook een thema als Duurzaamheid blijft onverminderd hoog op de agenda staan. Duizenden ondernemers en managers zouden graag hun bedrijven duurzamer runnen, maar weten vaak niet goed hoe daar mee te beginnen. Al vanaf de eerste editie van Gastvrij Rotterdam hebben we een speciaal Duurzaamheidspaviljoen “Dit Smaakt naar Meer!, dat, samen met het naastgelegen Plant-based Pavilion drie dagen lang een hotspot is op de beursvloer. Tientallen leveranciers van producten en diensten die je bedrijfsvoering duurzamer kunnen maken presenteren zich daar in onderscheidende paviljoens.
De horeca blijft voor uitdagingen staan, zoals personeelstekorten en duurzaamheidseisen. Hoe helpt Gastvrij Rotterdam ondernemers om deze uitdagingen aan te pakken?
Robert: Zoals gezegd bieden we met het Dit Smaakt naar Meer! Paviljoen een breed aanbod aan oplossingen voor een duurzamere bedrijfsvoering in de horeca.
Gastvrij Rotterdam biedt daarnaast al jarenlang een platform voor diverse initiatieven die de jongere generaties kunnen enthousiasmeren om in onze sector een opleiding te volgen en daarna te blijven werken. We faciliteren de beste kookwedstrijden op de beursvloer, sponsoren daarmee en daarnaast wedstrijden, verkiezingen en belangrijke initiatieven als de CuliQuiz en Talent van de Toekomst. Ook jonge, startende ondernemers bieden we de mogelijkheid om tegen geringe kosten drie dagen aanwezig te zijn met een Start-up Spot op de beursvloer en op die manier onder de aandacht te komen van rond de 20.000 ondernemers en managers in de horeca!
Wat zijn de ambities voor de toekomst van Gastvrij Rotterdam? Zijn er plannen om de beurs uit te breiden of nieuwe initiatieven te lanceren?
Robert: Gastvrij Rotterdam heeft vanaf het prille begin de ambitie om naast het nationale platform voor de hele horeca, de Horecava, het meest relevante platform te worden voor het midden- en hoogsegment van onze sector en daarbij de focus te leggen op het aantrekken van ondernemers en managers in de horeca. We zijn inmiddels volledig uit de eerste vijf beurshallen van Rotterdam Ahoy gegroeid; er kan echt niets meer bij.
De focus blijft liggen op het aantrekken van kwalitatieve partijen, zowel aan de zijde van de exposant als ook aan de bezoekerszijde. Als we dan organisch blijven groeien met behoud van die kwaliteit, dan bestaat er nog een mogelijkheid om ook de zesde hal van Ahoy in gebruik te nemen. De ambitie die ik hiervoor noemde blijft daarbij leading.
Ook dit jaar vindt de Week van de horeca tijdens Gastvrij Rotterdam plaats en openen jullie gezamenlijk de beursvloer. Vanwaar deze samenwerking?
Lennart: Een aantal jaar geleden begonnen wij met de gezamenlijke kickoff op de eerste dag van Gastvrij Rotterdam en het was direct raak; twee verschillende concepten maar met dezelfde kern; horeca en hospitality. Gastvrij Rotterdam is een iconische vakbeurs met een grote verbindende rol op een centrale locatie. Met de Week van de horeca, met dit jaar als thema ‘Vier de horeca!’ laten wij op een andere manier al het moois van onze branche zien. En wat is nu mooier om Gastvrij Rotterdam te openen op de eerste dag van de Week van de horeca én andersom. Het is bekend dat Gastvrij Rotterdam elk jaar in september plaatsvindt en deze herkenning is ook waardevol voor een landelijk initiatief als de Week van de horeca. Op Gastvrij Rotterdam komen duizenden horecaliefhebbers bij elkaar voor inspiratie, kennis en nieuwe samenwerkingen, dit gecombineerd met de diverse landelijke events die er tijdens de Week van de horeca plaatsvinden, maakt deze week in september mijn favoriete week van het jaar!
Waarom is het zo belangrijk dat onderwijs actief deelneemt aan de Week van de horeca?
Daarbij komt dat horecaopleidingen al lang betrokken zijn bij ons initiatief en doordat de Week van de horeca elk jaar in dezelfde periode plaatsvindt, kunnen opleidingen vooraf bijvoorbeeld hun open dag plannen tijdens de Week van de horeca. Zo zorgen wij samen voor nog meer synergie.
Elk jaar wordt er rondom de week van de horeca de SVH meester Tour georganiseerd. Kun je hier iets meer over vertellen?
Ook dit jaar staat er weer een SVH Meestertour op de planning en de eerste genodigden hebben hun uitnodiging al ontvangen. Een eer, want het is een zeer exclusief event, dus je kunt je voorstellen hoe blij de geselecteerde jongeren zijn.