Menu

Horeca successen: in gesprek met Wim Jansen over de onschatbare waarde van medewerkers

De horecamedewerker is belangrijker dan ooit! Met het huidige personeelstekort en de nieuwe jonge generatie op de werkvloer is de horeca flink in beweging. Hoe blijf je als ondernemer hierop inspelen en blijf je als bedrijf overeind staan? We spraken met Wim Jansen, CEO van L1NDA, over de huidige ontwikkelingen in de branche, welke kansen hij ziet en waarom de Week van de Horeca belangrijk is voor ondernemers.

Wim, we zijn benieuwd: welke belangrijke ontwikkelingen zie jij voor ondernemers?

In de horecabranche zien we momenteel belangrijke veranderingen die invloed hebben op ondernemers. Allereerst is dit het veel genoemde personeelstekort, een uitdaging waar veel bedrijven mee te maken hebben. Niet alleen concurreert men met andere horecabedrijven om talentvolle medewerkers aan te trekken, maar ook andere sectoren proberen de beste krachten te strikken. Een andere opmerkelijke ontwikkeling is dat de behoefte van de medewerker verandert. Met name de jonge generatie hecht veel waarde aan flexibiliteit, zowel in de indeling van werktijden als in hun persoonlijke ontwikkeling. Ze willen werk dat aansluit op hun leven, in plaats van andersom. Dit doet mij denken aan een speech van arbeidsdeskundige Roos Wouters op Gastvrij Rotterdam 2022. Tijdens de opening sprak zij over een interessante verandering op de werkvloer. De nieuwe generatie medewerkers bepalen nu meer wat voor werk ze willen doen en waar. Hierbij draait het om werk dat ze leuk vinden en waar ze zich kunnen ontwikkelen. Bij L1NDA hebben we een handige whitepaper geschreven over hoe je goed kunt samenwerken met generaties zoals Y en Z op de werkvloer. Je ontdekt meer over de diverse generaties en hoe je effectief met deze groepen kunt samenwerken.

 

Het aantrekken van de juiste medewerkers zal altijd een uitdaging vormen. Speel daarom hier slim op in door flexibiliteit en zelfstandigheid als werkgever te bieden. Dat maakt je bedrijf aantrekkelijker bij het aannemen van medewerkers, het helpt bij personeelstekorten en bij het behoud van jong talent. Dus flexibiliteit in je bedrijfsvoering is een must in de horeca.

Met het personeelstekort en jong talent op de werkvloer, waar zie jij kansen voor de ondernemer?

Het is even passen en meten met de nieuwe generatie op de werkvloer. Hier zie ik dan ook drie grote kansen om als ondernemer aan de slag te gaan:

 

  1. Wees flexibel

De eerste kans en tegelijk ook het grote sleutelwoord is flexibiliteit. Het zorgt dat je sneller aan kan passen aan veranderende omstandigheden, maar ook de behoeften en eisen van medewerkers. Om in de horeca flexibel te zijn, is het belangrijk om solide planningen te maken, veranderingen te verwelkomen en snel te schakelen als dat nodig is.

 

  1. Wordt aantrekkelijk voor jong talent

Een andere kans is het aantrekken van jong talent. We hebben nu te maken met een generatie die goed wil verdienen, maar ook betekenisvol werk wil doen die plezier geeft. Deze jonge generatie is juist open voor meer dialoog. Ik geef dan ook graag de tip mee om vooral met hen in gesprek te gaan. Vraag naar wat zij belangrijk en leuk vinden in hun rol. Door dit te doen kan je hen op de juiste plek inzetten.

 

  1. Omarm technologie en innovatie

Vandaag de dag hebben ondernemers het geluk dat ze te maken hebben met een jonge generatie die opgegroeid is met digitale media. Digitale apps zijn voor hen vertrouwd en daarbij verwachten ze ook dat werkgevers met de tijd meegaan. Een personeelsplanning app bijvoorbeeld kan hier handig zijn om de beschikbaarheid van medewerkers op te vragen. Dit geeft medewerkers de kans om flexibel te blijven door hun voorkeuren aan te geven en biedt hen meer ruimte om werk en privé in balans te houden.

 

Door flexibel te zijn, actief het gesprek aan te gaan met jonge medewerkers en digitale innovatie te omarmen, kun je de betrokkenheid vergroten en de kwaliteit van het werk verbeteren. Dit leidt tot mensen die uitblinken in wat ze doen, wat op zichzelf al een recept is voor succes!

Laten we het hebben over de Week van de Horeca en waarom L1NDA partner is. Waarom vind jij deze week belangrijk?

Tijdens de Week van de Horeca willen we niet alleen onze successen vieren, maar ook de kracht van flexibiliteit en het aantrekken van nieuw (jong) talent benadrukken in onze bruisende horeca-industrie. We geven graag onze horecatoppers een welverdiend moment in de spotlight voor hun uitzonderlijke prestaties. Want laten we eerlijk zijn, we zijn allemaal hier om het verschil te maken. Een sterk teamverband speelt hierbij een cruciale rol, want samenwerken is vooruitgang. Dit leidt tot duurzame groei en geeft medewerkers de kans om echt in hun kracht te staan. Als laatste tip wil ik dan ook aan ondernemers meegeven, dat het team aanmoedigen erg belangrijk is om hen te laten schitteren! Doe mee aan de verkiezing van het Leukste Horecateam van Nederland 2023 en laat zien dat je de inzet van je toppers op waarde schat. Samen bouwen we aan een nog stralendere toekomst voor de horeca!

 

Over L1NDA

Sinds 2017 maakt L1NDA jouw personeelsplanning sneller, makkelijker en goedkoper. Meer dan 3.500 bedrijven en 110.000 professionals plannen dagelijks met L1NDA. Daarmee is L1NDA uitgegroeid tot een van de grootste personeelsplanners van Nederland.

Contact

Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca
Partner Week van de Horeca